Drugoverlast Dichtersbuurt effectief aanpakken

29 augustus 2013

Drugoverlast Dichtersbuurt effectief aanpakken

De SP wil dat de politie en de gemeente mensen die drugsoverlast bezorgen in de Dichtersbuurt aanpakken. De proef waarbij er een antecedentenonderzoek gedaan wordt bij potentile huurders in de buurt is geflopt, waardoor de buurt nu recht heeft op een effectievere aanpak. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het nagaan van het verleden is een ingrijpende maatregel maar heeft de situatie in de buurt niet verbeterd. De erge overlast van een aantal jaren geleden was echter al succesvol bestreden door de overlastgevers aan te pakken. Laat de politie daar dan vooral mee doorgaan."

Ivens is verbaasd dat het stadsbestuur juist voorstelt om de proef met twee jaar te verlengen. "Vooraf is gezegd dat men alleen verder zou gaan met de vergaande maatregel, waarbij onderzoek wordt gedaan naar het verleden van een huurder, als de proef succesvol zou zijn. Nu blijkt het niet succesvol maar wil men wel door omdat er misschien toch enig effect zal zijn op de langere termijn. Ik zou zeggen dat de proef heeft aangetoond dat er veel effectievere middelen zijn om drugsoverlast te bestrijden en dat we daarvoor niet de privacy van huurders hoeven te schenden. Laten we gewoon de mensen die de overlast veroorzaken bij de lurven vatten."