Gemeente gaat in gesprek met Kinderombudsman

6 augustus 2013

Gemeente gaat in gesprek met Kinderombudsman

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur in gesprek met de Kinderombudsman over kinderen die opgroeien in armoede. Op die manier wil de gemeente duidelijk krijgen wat Amsterdam kan doen om ervoor te zorgen dat elk kind in Amsterdam in zijn noodzakelijke behoeftes wordt voorzien en mee kan doen in de samenleving. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Opgroeien in armoede betekent vaak uitgesloten zijn van de samenleving. Dat is onacceptabel en het is goed nieuws dat Amsterdam hierover het gesprek aangaat."

Zes weken geleden presenteerde de Kinderombudsman de resultaten van een onderzoek naar armoede onder kinderen. Hieruit bleek dat opgroeien in armoede vaak erg ingrijpend is voor kinderen en dat gemeenten meer aandacht moeten hebben voor deze kinderen. De SP riep direct daarop het stadsbestuur op aan de slag te gaan met de aanbevelingen van de Kinderombudsman. Eerder drong de SP al bij het stadsbestuur aan om een vuist te maken tegen kinderarmoede.

Helaas gaat de gemeente niet in op elk van de aanbevelingen. Zo legt de gemeente de oproep om de groep kinderen die gebruik kunnen maken van de armoedevoorziening te vergroten, naast zich neer. Ook wil de gemeente niet werken aan een specifiek op kinderarmoede gerichte visie en aanpak. Ivens: "Dat is jammer want uit de verhalen die wij binnenkrijgen, blijkt dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om de bestrijding en verzachting van armoede onder kinderen. Maar hopelijk leidt het gesprek met de Kinderombudsman tot verbetering. Intussen zullen wij het stadsbestuur blijven bestoken over dit onderwerp want kinderarmoede en de gevolgen die we daarvan zien, horen in Amsterdam in 2013 niet meer thuis!"