Handtekeningen tegen massaontslag Thuiszorg Diakonie

8 augustus 2013

Handtekeningen tegen massaontslag Thuiszorg Diakonie

Vanmorgen hebben medewerkers van Thuiszorg Diakonie en SP-fractievoorzitter Laurens Ivens 569 handtekeningen aangeboden aan de directie van deze zorginstelling. De handtekeningen zijn afkomstig van cliënten en hun familie. Zij laten hun stem horen tegen het dreigende ontslag van 100 medewerkers en maken duidelijk dat zij graag hun vaste hulp willen behouden. Ivens: "Dit massaontslag moeten we voorkomen. Cliënten hebben recht op goede zorg en op meer werklozen zit niemand te wachten."

Aan het begin van de zomer werden zo'n 100 van de 140 medewerkers van de Thuiszorg Diakonie in het gebied Buitenveldert onaangenaam verrast met de mededeling dat het bestuur van de thuiszorginstelling hen wil ontslaan. De reden die het bestuur daarvoor geeft is de slechte financiële positie van de zorginstelling. Ivens sprak met de medewerkers en mist een goede onderbouwing voor het ontslag: "In het gebied rondom Buitenveldert zou tweederde van het personeel overbodig zijn, terwijl ze zelf aangeven de handen vol te hebben. Ook is het vreemd dat vooralsnog de financiëe problemen van de Diakonie volledig op de schouders van deze medewerkers dreigen te komen."

Door het ontslag dreigen zo’n honderd mensen hun baan te verliezen, onder wie mensen die al een jarenlange staat van dienst hebben bij de Diakonie en de voorganger daarvan, de Zonnehuisgroep. Dat is volgens de SP niet alleen een slechte zaak voor het personeel, ook de cliënten zijn de dupe. Ivens: "Hun zorg mag niet in het geding komen of door telkens anderen gedaan worden. Gelukkig gaf de directie aan dit ook niet te willen. Ze hebben beloofd hun best te doen om zoveel mogelijk ontslagen te voorkomen en ook niet de volledige bezuinigingen op de schouders van de medewerkers in Buitenveldert te leggen. Zolang de ontslagaanvragen er liggen en de onderbouwing voor de noodzaak hiervan ontbreekt, zullen wij doorgaan met het strijden voor het behoud van deze banen."