Maak aangifte winkeldiefstal eenvoudiger

7 augustus 2013

Maak aangifte winkeldiefstal eenvoudiger

De SP en VVD willen dat in Amsterdam een proef wordt gestart om aangifte van winkeldiefstal eenvoudiger te maken. Dat kan door middel van een zogenoemde 'aangifte-app' waarmee winkeliers digitaal aangifte kunnen doen en direct foto's van de daders kunnen meesturen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Nog te weinig winkeliers doen aangifte van diefstal. Wij willen dat veranderen want aangifte doen is belangrijk om de veiligheid te verbeteren."

Volgens de meest recente cijfers doet slechts 22% van de winkeliers daadwerkelijk aangifte van winkeldiefstal. Als er geen aangifte wordt gedaan, is de politie niet op de hoogte van de diefstal. Daardoor komen daders makkelijk weg, maar kan er bovendien ook minder goed aan preventie worden gedaan omdat slecht bekend is waar de onveilige plekken zijn.

Onlangs werd in Rotterdam een proef gedaan met een aangifte-app, een computerprogramma dat het doen van aangifte vereenvoudigt. Winkeliers en politie waren daar erg tevreden over. Wat de SP en VVD betreft wordt deze proef ook in Amsterdam gedaan.