SP actief tijdens Gaypride

5 augustus 2013

SP actief tijdens Gaypride

De SP was afgelopen weekend op verscheidene plekken aanwezig op de Gaypride. Zowel tijdens de Pride Walk als de infomarkt op het Thorbeckeplein riepen SP'ers op tot acceptatie en mensenrechten van lesbo's, homos, biseksuelen en transgenders (LHBTs).

Dit jaar werd voor de tweede keer de Pride Walk georganiseerd. Met deze optocht vanaf het Mercatorplein naar de Westermarkt wordt aandacht gevraagd voor het feit dat het in veel landen nog slecht gesteld is met de acceptatie en de mensenrechten van LHBT's.

Ook namens de SP liepen er mensen mee die onderweg flyers uitdeelden waarin de situatie rondom vluchtelingen aan de kaak wordt gesteld. De SP wil betere procedures voor mensen die in EU landen asiel aanvragen vanwege hun seksuele geaardheid. Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor het geweld waarmee deze asielzoekers soms te maken krijgen in de Nederlandse asielcentra.

De Gay-Pride werd zondag 4 augustus afgesloten met een informatiemarkt op het Thorbeckeplein. De SP was als enige politieke partij aanwezig. Veel SP-ers hielpen de flyers uit te delen en gingen discussies aan met de bezoekers.