SP onderzoekt mogelijke koppelverhuur parkeerplek met woning

11 augustus 2013

SP onderzoekt mogelijke koppelverhuur parkeerplek met woning

De SP is een enquête gestart onder bewoners van het Bezaanjachtplein om erachter te komen of hier sprake is van gedwongen huur van een parkeerplek. Dit naar aanleiding van een signaal van een van de bewoners van een sociale huurwoning daar die naar eigen zeggen een parkeerplaats 42 euro per maand moest huren, terwijl zij geen auto bezit. De SP wil weten of dit probleem breder leeft, en is daarnaast benieuwd naar de recente huurverhogingen in het complex.

Eerder heeft de SP zich bezig gehouden met koppelverhuur in de sociale huurflat Gelria op Overhoeks. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Het signaal dat wij binnen kregen over het Bezaanjachtplein lijkt erg op die situatie. Uiteindelijk hebben bewoners van de Gelria het voor elkaar gekregen dat Ymere afzag van verplichte koppelverhuur voor degenen die geen auto bezitten. Later heeft de Amsterdamse federatie van woningcorporaties zelfs gesteld dat geen enkele corporatie in de stad meer aan verplichte koppelverhuur zal doen. Rochdale zou dit dus ook niet moeten doen."

Voordat de woningcorporatie wordt aangesproken, wil de SP echter eerst precies weten hoe het zit met de verhuur van parkeerplekken in het complex, zowel voor huurders als voor mensen met een koophuis. Peters: "Ik roep dan ook alle bewoners op om de enqute die zij in de bus krijgen in te vullen." Bewoners kunnen daarnaast al hun verdere opmerkingen kwijt via het enquêteformulier of per mail op amsterdamnoord@sp.nl.