Voer afspraken rondom touringcarhalte uit

22 augustus 2013

Voer afspraken rondom touringcarhalte uit

De SP wil dat stadsdeel centrum de afspraken gaat uitvoeren rondom de halte voor touringcars tegenover het centraal station. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam: "Tot nu toe komt er weinig terecht van de afspraken waardoor passagiers in gevaarlijke situaties belanden en omwonenden veel overlast ervaren. Het is hoog tijd dat het stadsdeel in actie komt en eerder gedane beloftes nakomt."

Vanwege werkzaamheden op het Damrak, is de touringcarhalte die daar was, verplaatst naar de Prins Hendrikkade ter hoogte van de Nicolaaskerk. Om de situatie beheersbaar te houden was afgesproken dat er elke dag tussen 9:00 en 20:00 meerdere toezichthouders op de halte aanwezig zouden zijn om erop toe te zien dat de chauffeurs de motor uit doen, de bussen niet te lang blijven staan en om de veiligheid van de passagiers te waarborgen.

Tijdens een bezoek van de SP en uit gesprekken met omwonenden bleek dat de afspraken niet worden nageleefd. Toezichthouders zijn slechts tot 18.00 uur aan het werk en vaak is er maar n toezichthouder aanwezig. Daarnaast blijkt dat de motoren van de bussen vaak de hele tijd aan blijven staan. Ook staan er regelmatig te veel bussen of blijven bussen langer op de halte dan toegestaan.

De SP vindt het een slechte zaak dat het stadsdeel opnieuw een slechte beurt maakt rondom de touringcarhalte. Duijndam: "Eerder al was er veel gedoe rondom de communicatie van het stadsdeel naar de bewoners. De gemeentelijke ombudsman zei hier al over dat het stadsdeel hiermee niet de schoonheidsprijs verdiende. Nu worden de afspraken ook nog eens niet nageleefd. Wij willen opheldering van het stadsdeel waarom er zo wordt geklungeld roepen op tot directe uitvoering van de eerder gemaakte afspraken."