SP stelt gemeenteraadsteam voor

24 september 2013

SP stelt gemeenteraadsteam voor

Het afdelingsbestuur van Amsterdam presenteert vol trots de concept-kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen die volgend jaar maart plaatsvinden. Tijdens de vorige ledenvergadering is Laurens Ivens al verkozen tot lijsttrekker. Op 19 oktober zal het bestuur onderstaande kandidaten voordragen voor de lijst. SP-afdelingsvoorzitter Paula van Dijnen: "Het is ons gelukt om een lijst met mensen bij elkaar te krijgen met uiteenlopende kwaliteiten en talenten. Er staan ervaren mensen op de lijst, creatieve personen, jong talent en vooral mensen met hart voor de Amsterdammers."

Op 19 oktober mogen de leden tijdens de ledenvergadering laten weten wat ze vinden van dit voorgestelde team. Ook zullen dan het verkiezingsprogramma en de lijsten voor de stadsdelen worden vastgesteld.

Hieronder het concept-elftal van de SP Amsterdam:

1. Laurens Ivens Onze lijsttrekker is 36 en werkzaam als belangenbehartiger bij de ANWB. Daarnaast is hij al sinds 2000 lid van het bestuur van de SP Amsterdam, waarvan 8 jaar als afdelingsvoorzitter.
Na omzwervingen door bijna alle stadsdelen van de stad woont Laurens nu in Oost in de Indische buurt. In zijn vrije tijd is hij keeper bij een zaalvoetbalteam. Verder besteedt hij graag veel tijd met wat volgens hem de allerleukste man ter wereld is, zijn zoon Len.

2. Maureen van der Pligt Maureen van der Pligt (1962) werkt momenteel als organiser bij de Abvakabo in de zorg. Daarmee is actievoeren en mensen daarvoor samenbrengen nu niet alleen meer haar hobby en passie maar ook haar werk. Hiervoor werkte ze als fractiemedewerkster Onderwijs, Wonen en Integratie bij de landelijke SP en daarvoor was ze bijna 25 jaar werkzaam in het reguliere en speciaal onderwijs. De laatste 10 jaar in het onderwijs als arbeidscordinator op een school voor Speciaal Onderwijs. Daar was ze projectleider van een aantal leerwerkprojecten voor jongeren die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt vanwege bijvoorbeeld een handicap of gedragsproblemen. Verder heeft Maureen twee volwassen kinderen en woont al 30 jaar samen met dezelfde man. Ze houdt van fietsen, sporten en eten met vriendinnen.

3. Peter Kwint
Actieve twitteraar Peter Kwint is 28 jaar oud en woont in Zuidoost. In de Alblasserwaard heeft hij de SP-afdeling opgericht. Daarna is hij naar Amsterdam getrokken en is hij afgestudeerd politicoloog en filosoof. Peter heeft zeven jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt. Tot voor kort was hij persvoorlichter voor de SP Tweede Kamerfractie. Sinds een jaar doet hij ervaring op als duo-raadslid in de Amsterdamse gemeenteraad. Als hij blessurevrij is doet hij graag aan sport.

4. Daniël Peters
Daniël Peters is 34 jaar en vader van (bijna) drie kinderen. Sinds 2004 woont hij in het meest weidse, het ruigste en groenste deel van de stad: Amsterdam Noord. Voor de inwoners van dat stadsdeel heeft hij de afgelopen jaren gevochten in de deelraad, de eerste vier jaar in de oppositie, de laatste vier bezuinigingsjaren in de coalitie. "In Noord heeft de SP laten zien wat sociaal besturen is. Nu is de stad aan de beurt." Daniël loopt graag hard door Landelijk Noord, maar ook door de parken, tuindorpen en flatwijken van zijn stadsdeel. Zo houdt hij zicht op veranderingen en soms verloedering in buurten. Als leraar Nederlands op Damstede, een havo/vwo-school in Amsterdam Noord, staat hij midden tussen de jonge Amsterdammers.

5. Erik Flentge
Erik Flentge is 46 jaar, vader van twee kinderen van 6 en 8 jaar oud. Hij woont sinds 1986 in Amsterdam, waar hij geschiedenis ging studeren. In de jaren ’91 en '92 heeft hij ruim anderhalf jaar gewoond in Indonesië (Bandung). Om aan de kost te komen gaf hij daar Engelse les aan volwassenen en kinderen. Terug in Nederland heeft Erik zeven jaar lang geschiedenisles gegeven aan de RSG Broklede, een havo en vwo-school in Breukelen. Sindsdien heeft hij altijd banen ‘dichtbij’ het onderwijs gehad. Sinds september 2012 is hij werkzaam als projectleider Volwasseneneducatie bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam. In zijn vrije tijd staat Erik veel op sportvelden bij zijn kinderen. Zelf is hij ook sportief en speelt hij tenniscompetitie in Oost. Reizen en lezen zijn de grootste zomerhobby’s van Erik.

6. Remine Alberts
Remine is ooit begonnen als lerares Nederlands en geschiedenis, een mooi vak dat ze 25 jaar heeft uitgeoefend. Inmiddels zit ze bijna 16 jaar in de gemeenteraad van Amsterdam. Alle blunders van het stadsbestuur (of het nu de Noord-Zuidlijn was of de start met de sloop van goede woningen in Nieuw-West) heeft ze voorbij zien komen. Ze vindt het fantastisch om mensen bij elkaar te brengen en samen met hen te werken aan het verbeteren van hun situatie. Remine is er trots op dat je af en toe nog kunt horen dat ze geboren en getogen is in de Dapperbuurt. "Ik ben in ieder geval niet verkeerd te verstaan." Ze heeft jarenlang haar - inmiddels overleden – man verzorgd en weet dus dondersgoed wat het betekent om mantelzorger te zijn. Verder woont ze samen met haar studerende dochter en 3 katten en is ze de laatste jaren jazz-liefhebber geworden.

7. Tiers Bakker
Tiers Bakker is in het dagelijks leven hoofd marketing en media bij het opinietijdschrift De Groene Amsterdammer. Daarnaast was hij de afgelopen acht jaar deelraadslid in stadsdeel Oost en ook een paar jaar fractievoorzitter in Oost Watergraafsmeer alwaar de SP de eerste wethouder leverde. Tiers heeft zich vooral druk gemaakt over het slechte achterstallige onderhoud van woningen in zijn stadsdeel. Ook de wankele positie van kleine ondernemers heeft hij onder de aandacht gebracht. Tiers woont aan het Oosterpark met zijn vriendin en twee prachtige dochters. Met veel plezier treedt hij regelmatig op met zijn band Les biftecs op verschillende festivals en Amsterdamse podia.

8. Erik Bobeldijk
Erik is een startend ondernemer op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Momenteel is hij raadslid voor de SP in stadsdeel Amsterdam Nieuw-West. Verder is hij voorzitter en medeoprichter van de stichting Paleis van de Verdraagzaamheid. Als lid van de werkgroep FairTrade gemeente Amsterdam streeft hij ernaar dat de gemeente een verantwoord inkoopbeleid voert waarbij in de producerende landen fatsoenlijke salarissen worden betaald. Erik is getrouwd en deeltijdouder van twee kinderen.

9. Nelly Duijndam
Nelly kom uit een tuindersnest aan de rand van Den Haag. Toen ze 17 was kwam ze naar Amsterdam voor haar studie arbeids/ergotherapie. Haar kamer werd al snel ingeruild voor een eigenhandig opgebouwde woonboot. In de jaren 70 startte Nelly met een aantal vrouwen het schipsterscollectief ‘De Mooie Trui’. Daar werden vrouwen opgeleid voor de binnenvaart en vervoerden ze vracht in Nederland, Belgi en Frankrijk. Ook startte ze “Vaarschool Grietje” in Amsterdam voor de pleziervaart. Dat heeft 20 jaar met plezier gedaan. In haar vrije tijd maakt Nelly graag lange fietstochten. Ze heeft nu bijna heel Europa gehad en wil nu buiten Europa gaan fietsen. Verder loopt ze hard en doet ze aan squash.

10. Dessie Lividikou
Dessie Lividikou is 29 jaar, geboren in Griekenland waar ze tot haar 16e op het eiland Kos heeft gewoond. In Groningen heeft ze sociologie gestudeerd en daarna heeft ze een master politicologie in Amsterdam gedaan. Nu woont ze in stadsdeel Oost en heeft een stiefkindje van anderhalf. Dessie is actief geweest in de studentenpolitiek in Groningen en in Amsterdam lid geweest van debatvereniging Bonaparte. Ze is afgestudeerd op het onderwerp burgerparticipatie en daar maakt ze zich nu ook hard voor binnen de provincie en in de deelraad in Oost als duoraadslid voor de SP. Dessie werkt bij de provincie Noord-Holland als beleidsadviseur bij de afdeling zorg en welzijn. Ze vindt het vooral leuk om trainingen te geven en start daarom ook in september met een trainersopleiding.

11. Ramon Boersbroek
Ramon is 27 jaar en sinds 2007 lid en actief voor de SP. In het dagelijks leven werkt hij in Amsterdam voor een organisatie die opkomt voor de belangen van mbo-studenten. Geen vreemde keuze want zelf heeft hij het gehele onderwijssysteem doorlopen van VMBO tot en met de universiteit. In die tijd heeft hij nooit stilgezeten en is altijd actief geweest bij verschillende belangengroepen. Daarnaast werk hij sinds enkele jaren als SP fractiemedewerker op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu in de provincie Noord-Brabant. De afgelopen jaren heeft Ramon in vier verschillende stadsdelen gewoond waardoor hij de stad goed heeft leren kennen. Nu woont hij met veel plezier in Nieuw-West. In zijn vrije tijd maakt hij graag treinreizen, houdt hij zich bezig met fotografie en zoekt hij graag de gezelligheid op in de stad.