Beperk parkeertarieven bij ziekenhuizen

29 oktober 2013

Beperk parkeertarieven bij ziekenhuizen

De SP wil dat de tarieven voor parkeren onder het ziekenhuis beperkt worden. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Ziek zijn is geen keuze. Dat je dan gedwongen wordt om 27,50 per dag of zelfs 4 euro per uur te betalen voor het parkeren van je auto is echt te veel. We zien bij een aantal andere ziekenhuizen in Amsterdam dat er uitrijkaarten of goedkopere dagkaarten zijn. Het moet toch mogelijk zijn om dat voor de patinten van bij voorbeeld het OLVG of het VUmc ook te regelen?"

De jonge ouders van een tweeling, die 12 weken te vroeg werd geboren, moesten wekenlang af en aan rijden. De totale kosten waren na anderhalve week intensive care in het VUmc en zesenhalve week in het OLVG opgelopen tot 800 euro. Alberts: "Hiervoor hebben we toch geen betaald parkeren ingevoerd? We willen de drukte beperken, maar mensen die echt zorg nodig hebben moeten drempelloos gebruik kunnen maken van het ziekenhuis dat voor hun het beste is. Het stadsbestuur moet zich ervoor inzetten dat mensen betaalbaar kunnen parkeren als ze helaas naar het ziekenhuis moeten."