Geblunder gemeente bij Han Lammersbrug voorlopig niet hersteld

9 oktober 2013

Geblunder gemeente bij Han Lammersbrug voorlopig niet hersteld

De fouten die de gemeente heeft gemaakt bij de aanleg van de Han Lammersbrug nabij het Westerdokseiland worden voorlopig niet goedgemaakt. Die conclusie trekt de SP uit het onderzoek dat naar de brug is gedaan. Fractievoorzitter van de SP in het stadsdeel Nelly Duijndam: "Het aanpassen van de te steile en gevaarlijke brug kost twee miljoen euro. Het is momenteel niet haalbaar om dat geld ergens vandaan te halen."

De Han Lammersbrug, gesitueerd tussen het IJ en de Prinsengracht, verbindt het Westerdokseiland met de Westerdokskade. De SP zet zich al lange tijd in voor het aanpassen van de brug, omdat die nu door het hellingspercentage van 26% veel te steil is en daardoor gevaarlijk en voor sommige groepen onbegaanbaar. Uit een onderzoek dat op verzoek van de SP is uitgevoerd, blijkt dat de brug verlaagd kan worden waardoor de helling vermindert van 26 naar 4 procent, maar het wel mogelijk blijft dat er (rondvaart)boten onderdoor kunnen. Daar hangt alleen wel een prijskaartje van een kleine 2 miljoen aan.

Duijndam: "Twee miljoen is erg veel geld, zeker in deze tijd van bezuinigingen. Tenzij het stadsdeelbestuur gaat snijden in prestigeprojecten als de Eilandenboulevard, is dat helaas niet nu voorhanden. Maar het blijft erg wrang dat de bewoners dus blijven zitten met de gebakken peren."