Handhavingsoffensief voor veiliger OV

17 oktober 2013

Handhavingsoffensief voor veiliger OV

Volgens SP-leider Laurens Ivens is een handhavingsoffensief nodig om het Amsterdamse openbaar vervoer veiliger te krijgen. "Gemeentelijke doelen om het openbaar vervoer veiliger te maken worden ruimschoots niet gehaald. Er moet echt iets gebeuren als we willen dat mensen zich weer veilig voelen in tram, bus of metro", aldus Ivens.

De SP komt met een aantal voorstellen om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Ivens: "Het openbaar vervoer is jaren geleden veel veiliger geworden toen conducteurs en handhavers kwamen. Zeker nu er een fors tekort aan banen is, zou het mooi zijn om flink te investeren in mensen die ons openbaar vervoer veilig maken. De conducteurs op de tram moeten we dan ook zeker behouden en ook de reizigers op trams 5, 16 en 24 verdienen een conducteur. De effectieve toezichthouders die bij de streekbussen onlangs zijn wegbezuinigd, moeten ook snel weer terugkomen."

Vooral in de metro voelen mensen zich snel onveilig. Hier is ook geen vast personeel zichtbaar aanwezig op de metrostations en in de rijstellen. Ivens: "Af en toe komt er een toezichthouder langs, maar het is afhankelijk van het type toezichthouden – van de gemeente of van het GVB – of die mag ingrijpen. Door de gemeentelijke en GVB-toezichthouders samen te laten werken kunnen alle overtredingen van zwartrijden tot geweld aangepakt worden. Deze teams zouden veel vaker op de metrostations en in de metro’s ingezet moeten worden. Zo laten we zien dat raddraaiers niet geaccepteerd worden in de metro en dat reizen veilig is."

Ivens zal donderdag zijn voorstellen voor het handhavingsoffensief in het openbaar vervoer bespreken in de gemeenteraad. "Het stadsbestuur heeft nu de keuze: vol inzetten op de eigen ambities voor een veilig OV of de mooie plannen opgeven. Als ze vasthouden aan de mooie ambities, dan zijn deze maatregelen onontkoombaar."