Kom op voor cliënten en medewerkers Diakonie

18 oktober 2013

Kom op voor cliënten en medewerkers Diakonie

Volgens SP-fractievoorzitter Laurens Ivens moet het college alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat de mensen die werkzaam zijn voor failliete thuiszorgorganisatie Diakonie straks niet werkloos thuis zitten. Ook moet zo snel als mogelijk de zorg voor alle cliënten worden gegarandeerd: "Tot twee keer toe beloofde wethouder Van der Burg dat de zorg gegarandeerd zou zijn. Dat gebeurt nu niet. Daarnaast: de vraag naar zorg blijft, de thuiszorgers blijven en het budget blijft. Deze mensen moeten dus gewoon hun baan behouden, voor welke thuiszorgorganisatie dat in de toekomst dan ook is."

Donderdag kwam de Amsterdamse gemeenteraad – voor het eerst in zeven jaar – voor een spoeddebat bijeen. Aanleiding was de faillissementsaanvraag van thuiszorgorganisatie Diakonie. Eerder sprak de gemeenteraad hier al over. Toen zegde wethouder Van der Burg toe dat de zorg gegarandeerd zou zijn. Nadat de SP meldingen binnen kreeg dat dit niet langer het geval was, riep de partij de raad bijeen voor een extra bijeenkomst.

Ivens: "Het siert de wethouder dat hij zich inzet voor het zo snel mogelijk proberen zijn belofte van gegarandeerde zorg weer waar te maken. Diezelfde inzet wil ik ook voor het personeel zien. Deze mensen doen belangrijk werk, werk dat ook na het faillissement van de Diakonie nodig zal blijven. Nu gekeken wordt naar een overname wil ik dat alles op alles wordt gezet dat een eventuele andere partij ook het personeel overneemt, om nog meer werkloosheid in Amsterdam te voorkomen."