Laat Beneluxtrein al dit jaar tussen Amsterdam en Brussel rijden

7 oktober 2013

Laat Beneluxtrein al dit jaar tussen Amsterdam en Brussel rijden

Volgens de SP en GroenLinks zou de rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel al veel eerder hersteld moeten worden dan december 2014. De partijen vragen de stadsregio Amsterdam druk op Den Haag uit te oefenen om dit voor elkaar te krijgen. Ze vinden het onacceptabel dat de trein al vanaf 7 oktober dit jaar weer gaat rijden vanaf Den Haag, maar dat Amsterdam tot eind 2014 zou moeten wachten.

Al in maart 2013 besloot de stadsregio Amsterdam op initiatief van SP en GroenLinks dat de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel hersteld zou moeten worden. In de motie wordt het dagelijks bestuur verzocht zich er voor in te zetten – onder anderen bij de minister – dat op korte termijn weer een rechtstreekse intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt ingesteld. Dit is hard nodig omdat de zogenaamde Beneluxtrein in december 2012 is opgeheven en de Fyra – die deze verbinding zou vervangen – door een stortvloed aan technische problemen uit bedrijf is genomen.

Onlangs gaf staatssecretaris Mansveld groen licht aan het plan om weer 'normale' intercitytreinen tussen Nederand en Belgi te laten rijden. Deze Beneluxtrein zou vanaf 7 oktober weer gaan rijden tussen Den Haag en Brussel, terwijl Amsterdam pas vanaf december 2014 weer aangesloten zou worden op dit traject. Volgens SP en GroenLinks is de stadsregio Amsterdam nu weer aan zet. Als de staatssecretaris draalt en vertraagt, moet de stadsregio opnieuw de druk op Den Haag opvoeren om deze trein zo snel mogelijk

Volgens de SP en GroenLinks is het dagelijks bestuur van de stadsregio Amsterdam nu weer aan zet om op te komen voor de belangen van de inwoners van en bezoekers aan de regio. Nu duidelijk wordt dat de staatssecretaris alles behalve haast maakt met het herstellen van de treinverbinding naar Amsterdam, moet de stadsregio opnieuw – zoals de motie vraagt – bij de staatssecretaris en de Tweede Kamer aan de bel trekken.