Maak einde aan peperdure taxi's stadsdeelbestuurders

30 oktober 2013

Maak einde aan peperdure taxi's stadsdeelbestuurders

Volgens SP-fractievoorzitter Laurens Ivens moet er een einde komen aan de goudgerande contracten die stadsdelen met taxibedrijven hebben afgesproken. Aanleiding was het stadsdeel Noord waar in een jaar maar liefst 35.000 euro aan taxikosten gedeclareerd werd door bestuurders. "Als bestuurders dan een taxi nemen – wat mij betreft zijn ze daar terughoudend in – dan nemen ze maar een straattaxi, dat is drie keer goedkoper dan de deal die nu gesloten is."

Ivens stelt voor dat na de verkiezingen niet langer mogelijk is dat stadsdelen dit soort afspraken met taxibedrijven kunnen maken. "Natuurlijk kan het voorkomen dat je een taxi moet nemen, maar zoals elke Amsterdammer weet struikel je hier bijna over de taxi's. Daar hoef je geen duur contract voor af te sluiten. Je steekt je hand op en er stopt een taxi voor je."

Stadsdeelvoorzitter Rob Post (PvdA) liet weten dat de afspraken volgens de regels zijn gemaakt, maar van dat argument is Ivens niet onder de indruk. "Dan zijn de regels verkeerd. Als de regels toestaan dat een ritje van Noord naar Waterlooplein 55 euro mag kosten, dan moeten die regels aangepast worden."

De SP zal volgende week een voorstel indienen om deze constructie in de toekomst onmogelijk te maken.