Onveilige verkeerssituatie Spreeuwenpark aangepakt

4 oktober 2013

Onveilige verkeerssituatie Spreeuwenpark aangepakt

Op aandringen van de SP treft het stadsdeelbestuur maatregelen om de verkeerssituatie rond het Spreeuwenpark in de Vogelbuurt – vooral op de Sperwerlaan - veiliger te maken voor kinderen. De Sperwerlaan wordt een 30 kilometerzone. Daartoe worden er borden geplaatst en verkeersdrempels aangelegd. En van deze drempels komt ter hoogte van de uitgang van het parkje. De auto's moeten de snelheid daar verlagen en de kinderen kunnen dan veilig oversteken.

De SP heeft tot deze maatregelen opgeroepen toen er een bijna-ongeluk bij het park plaatsvond. SP fractievoorzitter Daniël Peters: "Dit was niet de eerste keer, hoorden we van buurtbewoners. Er wordt vaak te hard gereden en er is door dubbelgeparkeerde auto's vaak weinig overzicht. De buurtbewoners kwamen zelf onder andere met het idee om een 30 km zone in te voeren."

Het Spreeuwenpark is een buurttuin met speelplaats waar kinderen veel ruimte hebben om te spelen en te fietsen. Er wordt veel gebruik van gemaakt. Het parkje ligt in een rustige woonbuurt, maar grenst aan de brede, bochtige en drukke Sperwerlaan met winkels en bushaltes. Op deze weg wordt vaak dubbel geparkeerd en veel te hard gereden. Kinderen uit de buurt moeten hier oversteken om de speelplaats te bereiken. Toen een klein meisje, onderweg naar het speelterrein, bijna aangereden werd, was dat reden voor de SP om poolshoogte te nemen. Daniël Peters: "We hebben op basis van gesprekken met de buurtbewoners de wethouder gevraagd om met spoed de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat gaat nu binnenkort gebeuren. We zijn blij dat de kinderen dan veiliger kunnen oversteken."