Sarphatihuis bewijst noodzaak crisisdienst zorgkwaliteit

10 oktober 2013

Sarphatihuis bewijst noodzaak crisisdienst zorgkwaliteit

Volgens SP-duoraadslid Peter Kwint is het hard nodig dat Amsterdam zelf zorginstellingen die slechte kwaliteit leveren gaat controleren en ondersteunen. Directe aanleiding is de chaos bij het Sarphatihuis, waar de Inspectie voor de Gezondheidszorg stapels tekortkomingen constateerde. "Dat deed de Inspectie goed, maar wij willen een gemeentelijk zorginspectieteam dat niet alleen gebreken constateert, maar ook kan controleren en de kwaliteit van de zorg snel helpt verbeteren."

De conclusies van de inspectie over het Sarphatihuis

In het Sarphatihuis – een verpleeghuis van zorginstelling Amsta – heerst al maanden onrust. Het personeel en clinten trokken maanden geleden al aan de bel. Zorggeld zou niet besteed worden voor handen aan het bed waar het voor bedoeld was, de kwaliteit van de zorg zou ernstig tekort schieten en de gezondheid van clinten zou in het geding zijn. Onlangs presenteerde de Inspectie voor de Gezondheidszorg haar bevindingen. Op alle terreinen waren grote tekortkomingen en de Inspectie vreest gezondheidsschade.

Kwint: "De Inspectie krijgt de komende tijd te maken met forse bezuinigingen. Daarnaast willen we een vliegende brigade die niet alleen problemen constateert, maar ook oplossingen door kan zetten. Het is onacceptabel dat Amsterdammers er niet vanuit kunnen gaan dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben en bestuurders ondertussen te weinig doen om de zorg te verbeteren."