Stop gezanik bij GVB over crisisheffing (update)

4 oktober 2013

Stop gezanik bij GVB over crisisheffing (update)

SP-fractievoorzitter Laurens Ivens wil dat het GVB – en andere bedrijven waar de gemeente mede-eigenaar van is – zich niet verzetten tegen de heffing over topinkomens. Ivens: 'Iedereen voelt in Nederland de gevolgen van de crisis, de hoge inkomens nota bene het minste. Dat het Rijk dan een heffing oplegt op inkomens boven de 150.000 euro lijkt me volledig terecht. Dat zijn sowieso te hoge inkomens voor publieke bedrijven.'

Aanleiding voor de oproep van Ivens, was de aankondiging van het GVB dat zij overwegen om bezwaar te maken tegen de crisisheffing. 'Totaal wereldvreemd', aldus Ivens. 'Huurders betalen meer huur, chronisch zieken krijgen harde klappen, studenten verliezen hun studiefinanciering, maar de grootverdieners bij het GVB - nota bene gesubsidieerd - zouden ontzien moeten worden van de bezuinigingsdrift? Het is sowieso al van de zotte dat het stadsbestuur heeft toegestaan dat deze mensen meer verdienen dan de premier. Nu hierover klagen is dus totaal ongepast.'

Update 4 oktober 2013
Verantwoordelijk wethouder Gehrels gaf aan dat zij verzet tegen de crisisheffing ook niet gewenst vindt. Het GVB zal zijn verzet tegen de heffing dan ook stoppen.