Bekijk overlast Buitenveldertbaan Schiphol

25 november 2013

Bekijk overlast Buitenveldertbaan Schiphol

Op verzoek van SP, GroenLinks en PvdA is Amsterdam samen met Amstelveen in kaart aan het brengen of de Buitenveldertbaan niet teveel gebruikt wordt. Vliegtuigen die op deze baan landen vliegen over het druk bewoonde gebied van Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen-Noord waar zij veel overlast veroorzaken. SP, GroenLinks en PvdA willen dat de Tweede Kamer het bespreken van de nieuwe vliegroutes uitstelt totdat dit onderzoek af is. De Amsterdamse wethouder gaat zich nu ook voor deze wens inzetten.

Volgens het nieuwe luchtvaartstelsel moeten vliegtuigen zoveel mogelijk via de Polderbaan en anders de Zwanenburgbaan of Kaagbaan afgewerkt worden. De banen waar Amsterdam de meeste hinder van ondervindt, de Buitenveldertbaan en de Oostbaan, zullen vooral bij bepaalde (slecht) weersomstandigheden ingezet worden. Met dit nieuwe stelsel is al gexperimenteerd. Volgens deskundigen en omwonenden werd de Buitenveldertbaan in die tijd toch onnodig veel ingezet met als gevolg veel hinder.

Op 18 december wil de Tweede Kamer overleggen over de nieuwe vliegroutes. Het rapport over de Buitenveldertbaan is dan weliswaar af, maar nog niet voldoende besproken met de betrokken partijen bij Schiphol. SP-raadslid Laurens Ivens: "Om dit nuttige onderzoek – en daarmee de inwoners van Amsterdam en Amstelveen – serieus te nemen is uitstel van de besluitvorming nodig. Hopelijk vindt de Tweede Kamer dit ook belangrijk."