Betere bemiddeling naar stageplek voor Amsterdamse MBO'er

12 november 2013

Betere bemiddeling naar stageplek voor Amsterdamse MBO'er

De gemeente Amsterdam gaat een schakelpunt opzetten om MBO'ers die geen stageplek kunnen vinden, alsnog aan een stage te helpen. Dit voorstel van SP-raadslid Maureen van der Pligt kreeg steun van een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad. "Als je geen stageplek kunt krijgen, kan dat leiden tot het eind van je opleiding. Dat is een drama voor jongeren. De MBO-scholen kunnen nu voor hulp bij de gemeente aankloppen."

Landelijk konden de afgelopen vier maanden bijna 3000 MBO'ers geen stageplek vinden. Ook in Amsterdam zijn verhalen bekend van MBO'ers die graag door zouden gaan met hun opleiding, maar moesten afhaken omdat ze geen stage konden vinden. Van der Pligt: "Er is nu al een Vacature Service, die beschikbare banen in kaart brengt voor Amsterdammers en bemiddelt. ook is er een bureau voor de invulling van Social Return plaatsen. Door daar ook een schakelpunt voor MBO-leerlingen in te richten kunnen we scholen en jongeren helpen stageplekken te vinden en voorkomen we dat deze waardevolle scholieren buiten boord vallen."