Compenseer onterecht betaald geld ID-kaart

8 november 2013

Compenseer onterecht betaald geld ID-kaart

Volgens SP-fractievoorzitter Laurens Ivens moet de gemeente snel op zoek naar mensen die ten onrechte hebben betaald voor hun ID-kaart. Donderdag bleek dat Amsterdam drie maanden lang mensen liet betalen voor de kaart, terwijl deze gratis had moeten zijn: "Knap stom. Ik stel voor dat de gemeente deze mensen benadert en ze alsnog vertelt dat ze hun geld terug kunnen krijgen."

In 2011 verzuimde toenmalig wethouder Asscher de lokale leges aan te passen aan de landelijke wet met een kleine 10.000 onterecht gedupeerde als gevolg. Nu laat een woordvoerder van huidig wethouder Hilhorst aan Metro weten dat deze mensen niet hun geld terug kunnen krijgen, omdat de termijn hiervoor verstreken is. "Ongelooflijk kleinzielig is dat. Hoe moeten die mensen erachter komen dat ze onterecht betaald hebben? Het is simpel, de gemeente faalt, dus de gemeente betaalt. Fluitje van een cent om na te zoeken om wie dit gaat, die mensen vriendelijk te bellen of te schrijven en ze te vertellen dat ze 40 euro terug kunnen krijgen van de gemeente", aldus Ivens.

De SP vindt de kosten voor een ID-kaart sowieso ongewenst. Ivens: "Iedereen moet zich kunnen legitimeren, maar niet iedereen kan die 40 euro voor de ID-kaart gemakkelijk betalen. Armere mensen vragen daarom een kaart soms niet aan waar ze vervolgens nadeel van ondervinden. Zo kunnen deze mensen niet stemmen, lopen ze het risico op een boete en lopen de armere ouderen een gratis OV-kaart mis." De SP zal zich in blijven zetten tegen de kosten van de ID-kaart voor de mensen die dit niet kunnen betalen.