Jaag muziekvereniging Wittenburg niet weg (Update)

13 november 2013

Jaag muziekvereniging Wittenburg niet weg (Update)

(Oorspronkelijk bericht 18-9-2013)
De SP wil dat het stadsdeel bemiddelt in een conflict dat is ontstaan tussen welzijnsinstelling IJsterk en Muziek Gezelschap Wittenburg (MGW). De muziekvereniging dreigt in de problemen te komen omdat welzijnsinstelling IJsterk de opslagruimte voor de muziekinstrumenten wil gebruiken als stalling voor tuingereedschap. SP-fractievoorzitter in centrum Nelly Duijndam: "Het is onaanvaardbaar als een welzijnsinstelling als IJsterk, die gesubsidieerd wordt door het stadsdeel om bijvoorbeeld buurtactiviteiten te ontwikkelen, een goed en langlopende buurtactiviteit om zeep zou helpen."

MGW bestaat al bijna 80 jaar op Wittenburg en is een orkest van, voor en door Wittenburgers. Bij de bouw van het speeltuingebouw in 1990 is er speciaal rekening gehouden met het muziekgezelschap, ook met de opslag van de instrumenten. Door de plannen van IJsterk kan het gezelschap nog wel repeteren, maar de muziekinstrumenten moeten elders opgeborgen worden.. Een opslag van de muziekinstrumenten buiten het speeltuingebouw is geen optie omdat pauken grote trom, drumstel, percussie, bassen, niet zomaar verplaatst kunnen worden.

Duijndam snapt niet wat de bedoeling is van welzijnsinstelling IJsterk: "Het kan nooit de bedoeling zijn dat nu juist deze buurtactiviteit moet wijken voor opslag van materiaal voor de algemene bedrijfsvoering van deze welzijnsinstelling. Het gaat slechts om zo'n 15 vierkante meter. Als er ruimte buiten het speeltuingebouw gevonden moet worden lijkt mij dat dan de tuinartikelen elders een plek moeten krijgen, en niet de dure muziekinstrumenten." De SP heeft portefeuillehouder Welzijn en Onderwijs Rengelink opgeroepen ervoor te zorgen dat er voor beide partijen een oplossing gevonden wordt.

Update 13-11-2013
Muziekgezelschap Wittenburg kan blijven

Naar aanleiding van de oproep van de SP is er een oplossing gevonden voor muziekgezelschap Wittenburg. Het orkest kan daardoor blijven bestaan. IJsterk heeft een andere plek gevonden voor de opslag van tuingereedschap waardoor er gewoon plek blijft voor de muziekinstrumenten. Duijndam: “Het was te gek voor woorden dat het muziekgezelschap dat geworteld is in de buurt zou moeten wijken voor tuingereedschap van welzijnsinstelling IJsterk. Gelukkig hebben de bewoners dit weten te komen en ik ben blij dat de SP hen daarbij heeft kunnen helpen.” Ook het mannenkoor dat ruimte zou moeten inleveren, kan in het speeltuingebouw blijven zingen.