Laat overlastalcoholisten niet stikken

5 november 2013

Laat overlastalcoholisten niet stikken

De SP wil dat alcoholisten die overlast geven op straat worden geholpen om af te kicken van hun verslaving. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam: "Op die manier wordt het probleem van de overlast niet alleen voor de korte, maar ook voor de lange termijn aangepakt."

Onlangs werd het aantal plekken waar alcohol op straat verboden is uitgebreid. Er gold al een verbod in bijvoorbeeld de buurt rondom Centraal Station en het Waterlooplein. Het gebied is nu uitgebreid naar het Spui, het Wittenburgerplein, het Koningsplein, de Haarlemmersluis en het Eerste Weteringplantsoen.

Duijndam: "Een alcoholverbod is geen echte oplossing om overlast tegen te gaan: het probleem verplaatst zich naar andere buurten. Wij willen dat notoire overlastgevers een zorgtraject krijgen, waardoor zij of opgevangen worden of van hun verslaving afkomen. Dan voorkom je dat het probleem steeds verplaatst en zorg je voor een echte oplossing."