Onderzoek naar omvang thuisprostitutie

19 november 2013

Onderzoek naar omvang thuisprostitutie

Op verzoek van de SP gaat de burgemeester samen met de politie onderzoeken of er een toename van thuisprostitutie in Amsterdam is. "We horen wel verhalen, maar weten niet of nauwelijks hoe groot het probleem is", aldus duo-raadslid Peter Kwint. "Maar thuisprostitutie zonder enig toezicht kan levensgevaarlijk zijn voor de vrouw en is funest voor de leefbaarheid van een wijk."

Aanleiding voor de vragen van Kwint, was een bericht in de Metro waarin melding werd gedaan van toenemende klachten over thuisprostitutie in Nieuw-West. "Na een paar belletjes werd duidelijk dat ook in andere stadsdelen het aantal verhalen over huizen die als afwerkplek worden gebruikt toeneemt."

Toch is nog veel onduidelijk. Daarom wordt op verzoek van Kwint het probleem verder in kaart gebracht. "We weten niet om hoeveel vrouwen het gaat, of dit oud-prostituees zijn die eerst op de Wallen werkten en nu door het sluiten van ramen op zoek gaan naar een andere werkplek of dat het vrouwen zijn die niet rond kunnen komen en proberen iets bij te verdienen. Als we beter weten waar deze vrouwen werken kunnen politie en hulpverlening ingrijpen. Dat is beter voor zowel de vrouwen die hier werken als de wijk waarin zij werken."