Renovatie Stedelijk: "Te duur, te traag, te slordig"

8 november 2013

Renovatie Stedelijk: "Te duur, te traag, te slordig"

Volgens SP-duoraadslid Peter Kwint blijkt uit het rapport van de commissie-Deetman wederom dat de gemeente Amsterdam in de problemen komt bij grote projecten. "Een verdubbeling van de bouwtijd, 15 miljoen kostenoverschrijding en een chaos in de organisatie. Amsterdam moet investeren in expertise, anders is het wachten op het volgende bouwdrama."

Een onderzoekscommissie onder leiding van Wim Deetman deed onderzoek naar de gang van zaken rond de ver- en nieuwbouw van het Stedelijk Museum en presenteerde vrijdag haar conclusies en aanbevelingen. "Het leest soms als een jongensboek. Vertrekkende kopstukken, nieuwe opdrachten, vertragingen, faillissementen, maar het is onder onze neus, midden in de stad gebeurd. Met miljoenen aan schade als gevolg", aldus Kwint.

Het stadsbestuur heeft volgens Kwint het nodige uit te leggen: "Het speciaal hiervoor opgerichte projectbureau heeft de papierwinkel niet op orde. Dat zou toch het eerste moeten zijn. Ook zijn miljoenen verdwenen na het faillissement van bouwbedrijf Midreth, waarvan niemand precies kan achterhalen waarom dit precies gebeurd is. En weer is een groot project te duur geworden, een museum is te lang gesloten geweest en de gemeentelijke organisatie is te slordig geweest."