SP, GroenLinks en PvdA maken samen vuist tegen kinderarmoede

6 november 2013

SP, GroenLinks en PvdA maken samen vuist tegen kinderarmoede

Samen met PvdA-raadslid Olgun en GroenLinks'er Hoek heeft SP-fractievoorzitter Laurens Ivens vandaag voorgesteld bijna twee miljoen euro extra uit te trekken voor de bestrijding van armoede onder kinderen. Ivens: "Nog steeds groeit één op de vier kinderen in Amsterdam op in armoede. Dat is voor ons volstrekt onacceptabel. Ik ben blij dat deze partijen bereid waren om samen met ons deze eerste kleine stap te nemen."

Eerder stelde Ivens voor om tien miljoen te reserveren om 'een vuist te maken' tegen kinderarmoede. Dit voorstel kon toen niet op een meerderheid rekenen. Het voorstel dat vandaag werd ingediend kreeg wel de steun van de meerderheid van de gemeenteraad.

In het voorstel – dat Ivens indiende tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente – wordt het stadsbestuur verzocht de dit jaar niet uitgegeven 'Klijnsmagelden' volgend jaar te investeren in het tegengaan van armoede onder kinderen. Ivens: "Steeds vaker horen we de schrijnende gevolgen van de armoede in de stad. Kinderen slaan schoolreisjes over, worden ziekgemeld op school als ze jarig zijn zodat ze niet hoeven te trakteren of gaan zelfs zonder ontbijt naar school. Dit is pas een begin, maar wel een goed begin."