Steun voor lokale zorginspectie

8 november 2013

Steun voor lokale zorginspectie

SP-raadslid Maureen van der Pligt kreeg donderdag steun voor haar voorstel om een Amsterdamse zorginspectie te beginnen. “De afgelopen jaren zagen we overal in de Amsterdamse zorg problemen: bij verzorgingstehuizen, thuiszorgbedrijven en in de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Een onafhankelijk bureau dat naast het toetsen van de kwaliteit instellingen ook kan helpen de zorg te verbeteren is hard nodig.”

Van der Pligt pleit al langere tijd voor een strakkere controle op de kwaliteit van de zorg in Amsterdam. Eerder maakte ze zwartboeken over de zorg bij instellingen Osira, Cordaan en Amsta. Ook sprong ze op de bres voor de zorg in het Sarphatihuis, bij De Kleine Johannes en thuiszorgorganisatie Diakonie.

“De combinatie van harde Haagse bezuinigingen en een wethouder die tot nu toe slechts een beperkte rol voor zichzelf zag, heeft tot grote problemen geleid in Amsterdam. Nu dit bureau gaat werken aan het verbeteren van de zorg, hoop ik dat we in de toekomst eindelijk weer kunnen garanderen dat elke Amsterdammerkwalitatief goedezorg krijgt.”