'We pakken de groeiende armoede aan'

13 november 2013

'We pakken de groeiende armoede aan'

De Amsterdamse SP-fractievoorzitter Laurens Ivens is er klaar voor. Door de leden is hij gekozen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. 'De afgelopen jaren heeft het bestuur er elke keer voor gekozen te gaan bankieren in plaats van de meest kwetsbare mensen te beschermen. Er is geinvesteerd in wazige prestigeprojecten in plaats van betaalbare woningen. En terwijl de zorg harde klappen krijgt, bezuinigt de politiek op alles behalve zichzelf. Dat gaan wij veranderen.’

Waarom heeft Amsterdam de SP nodig?
Amsterdammers kijken naar elkaar om en maken er ondanks de omstandigheden het beste van. Tuurlijk, we zeiken op alles en iedereen, maar uiteindelijk zetten we de schouders eronder en gaan we ervoor. Maar de politiek staat de afgelopen jaren vaker tegenover de Amsterdammer, dan naast de Amsterdammer. En op de vier Amsterdamse kinderen groeit op in armoede, als je een woning wilt huren en je kunt niet 1000 euro per maand betalen, sta je tien jaar op een wachtlijst. Dat willen wij veranderen, samen met de Amsterdammers.

Waarom zouden mensen zich eigenlijk aansluiten bij de SP?
Simpel, omdat we de afgelopen jaren gezien hebben dat Amsterdammers samen met ons die strijd voor een sociale stad aan willen gaan. Als je wijk verpaupert, als je verzorgingstehuis geen handen aan het bed wil leveren, als je je baan in de sociale werkplaats dreigt te verdienen, dan helpen wij mee om het verzet te mobiliseren, de strijd aan te gaan en te winnen. En we doen niet mee aan die typisch Amsterdamse baantjescarroussel. Wij durven als enige wel te zeggen dat politici op zichzelf moeten bezuinigen, dat het bespottelijk is dat in tijden van bezuinigingen iedereen moet inleveren, behalve de politieke bestuurders die hun eigen salaris kunnen vaststellen.

Welke keuzes zou de SP dan anders maken?
Je ziet dat het college van PvdA, VVD en GroenLinks er voor kiest om te bankieren in plaats van te investeren in de stad, de economie en de Amsterdammer. Dit stadsbestuur heeft de rekening van de crisis gelegd bij de mensen die het al het moeilijkst hebben. Zo heeft dit bestuur er voor gekozen om te zorgbehoevenden minder zorg te geven dan waar zij recht op hebben door fors te bezuinigen op de hulp bij huishouding. Verder is er bezuinigd op arme gezinnen met schoolgaande kinderen. Het stadsbestuur gaat nu meevallers gebruiken om haar NoordZuidlijn-schulden af te lossen, en laat ondertussen de zorgbehoevenden en de arme kinderen in de steek. Dat zouden wij echt anders doen!

Wat is de grootste uitdaging in Amsterdam de komende jaren?
Deze stad heeft een sociale impuls nodig. We hebben een groeiend armoedeprobleem in de stad. Een op de vier kinderen groeit op in armoede, waardoor er geen geld is voor een sportvereniging of het vieren van de verjaardag. We horen steeds vaker verhalen van kinderen die zonder ontbijt naar school gaan of geen warme maaltijd krijgen thuis. En de kortste weg uit de armoede – het is een cliche, maar wel waar – is een baan. Maar dan wel een volwaardige baan, met een volwaardig loon. De collegepartijen PvdA, VVD en GroenLinks beloofden extra banen, maar daar is niks van terecht gekomen. Sterker nog, duizenden banen zijn verdwenen door toedoen van dit stadsbestuur. Zo zijn brugwachters, sportmedewerkers, brandweerlieden en concirges werkloos gemaakt. De enige baan die dit college heeft gecreeerd is een extra wethouder. Daarom stellen wij voor dat er geinvesteerd moet worden in de stad. Er moet gebouwd worden, er moet geinvesteerd worden. Dat is het beste te doen door banen te creeeren in plaats van te vernietigen.

Hoe wil de SP bereiken dat meer mensen aan de slag kunnen?
In economisch onzekere tijden moet de overheid zich betrouwbaar tonen. Zodoende bevorder je het dat ondernemers weer durven te investeren. Daarnaast moeten zoveel mogelijk Amsterdammer de kans krijgen iets nuttigs te doen voor onze stad. Nu worden mensen buitengesloten van het sociale leven door met een uitkering noodgedwongen op de bank te zitten. Als je kunt werken: is er echt genoeg voor je te doen. Extra handen zijn erg welkom in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en voor een veilige en schone stad. Geef werklozen de kans om op deze manier aan de slag te gaan. Dit levert de samenleving veel op en kost nauwelijks geld, want het scheelt veel uitkeringen. Bovendien is het goed voor de economie als deze Amstermmers het minimumloon krijgen, want dan kunnen ze dit geld ook weer in onze stad uitgeven. Als we de crisis goed uit willen komen, moeten we stoppen met mensen uitsluiten en juist iedereen een kans geven om een bijdrage te leveren. Zo willen wij aan het werk gaan voor een sociaal Amsterdam.

Dit interview verscheen ook in de ZO-krant die momenteel huis-aan-huis wordt verspreid in Amsterdam