Snorscooters van smalle fietspaden

5 december 2013

Snorscooters van smalle fietspaden

De SP wil dat snorscooters van alle smalle fietspaden in de stad geweerd worden. Dit staat in een initiatiefvoorstel van SP-gemeenteraadslid Remine Alberts. "Het wordt steeds drukker op de fietspaden in Amsterdam. Bij smalle fietspaden wordt het zelfs te druk, wat leidt tot veel ongemak en ongelukken. Door de snelste vervoermiddelen naar de rijbaan te verplaatsen kan dit probleem verminderen. Bovendien hebben de fietsers dan minder last van de vieze uitlaatgassen van de snorscooters."

Volgens de SP moet de gemeente per weg een keuze maken. Waar het fietspad minimaal tweeneenhalve meter breed is, kan de snorscooter op het fietspad blijven. Waar het fietspad smaller dan tweeneenhalve meter is en niet breder wordt gemaakt – of kan worden gemaakt – moet de snorscooter naar de rijbaan. In deze straten gaat de maximumsnelheid voor alle bestuurders dan omlaag naar 30 km/uur. Alberts: "De keuze is simpel: een breed fietspad of accepteren dat het te krap is voor een hoge snelheid."

Met dit initiatiefvoorstel kiest de SP ervoor om de fietser meer ruimte te geven, zonder dat de scooterrijder in de problemen gebracht wordt. Alberts: "Fietsen is gezond en wordt nu ontmoedigd door de smalle drukke fietspaden. Daar moet de gemeente echt iets aan doen. Met dit voorstel komt de fietser weer centraal te staan op het fietspad." Het voorstel van de SP wordt in februari besproken in de gemeenteraad.