Meer openheid over subsidies winkelstraatmanagers

21 januari 2014

Meer openheid over subsidies winkelstraatmanagers

Op verzoek van de SP komt er meer openheid over de besteding van subsidies aan winkelstraatmanagers. Daarmee hoopt de SP dat het geld zo goed mogelijk kan worden besteed. Duodeelraadslid voor de SP in Centrum Bart Uitdenbogaart: "het is goed dat er straks veel beter beoordeeld kan worden of de 300.000 euro die het stadsdeel hier jaarlijks aan uitgeeft doelmatig besteed wordt."

Jaarlijks geeft stadsdeel Centrum zo'n 300.000 euro uit aan winkelstraatmanagers. Winkelstraatmanagers worden door de ondernemersverenigingen ingehuurd om ervoor te zorgen dat een winkelstraat bloeit en het contact tussen de het stadsdeel en de ondernemers goed verloopt. Een winkelstraatmanager is in dienst van de ondernemersvereniging en het stadsdeel subsidieert voor de helft het salaris van de winkelstraatmanager. De SP vindt het een goede zaak dat het stadsdeel ervoor probeert te zorgen dat ondernemers goede zaken kunnen doen in het stadsdeel. Maar tijdens werkbezoeken in het stadsdeel kreeg de SP signalen dat er weinig lijn zit in de besteding en verantwoording van subsidies voor winkelstraatmanagers.

Uitdenbogaart: "Wij vinden het belangrijk dat het geld dat hieraan wordt besteed zo goed mogelijk wordt gebruikt. Tot op heden is er nauwelijks inzicht in hoe het geld besteed wordt en zijn er ook geen eenduidige eisen waar besteding aan moet voldoen. Wij hopen dat daar vanaf nu verandering in komt. Daar is de belastingbetaler bij gebaat, maar natuurlijk vooral de ondernemer."