Rechter houdt overdekt zwembad binnentuin tegen

2 januari 2014

Rechter houdt overdekt zwembad binnentuin tegen

De voorzieningenrechter in Amsterdam heeft een stokje gestoken voor de bouw van een overdekt zwembad in een binnentuin aan de Keizersgracht. SP-fractievoorzitter in Centrum Nelly Duijndam is blij met de uitspraak: "Wij vinden het belangrijk dat het groen van de monumentale binnentuinen wordt beschermd. Bovendien is dit de wens van de omwonenden. Het stadsdeelbestuur had dit ook moeten inzien maar gelukkig zet de rechter deze fout nu recht."

Een bewoner van het gedeelte van de Keizersgracht tussen de Leidsestraat en de Nieuwe Spiegelstraat wilde in de binnentuin een overdekt zwembad aanleggen. Het stadsdeel keurde dit goed omdat het zou gaan om een zwembad in een tuinhuis. De SP en de VVD kwamen in verzet tegen het lichtvoetige handelen van het stadsdeel maar werden daarvoor belachelijk gemaakt door de andere partijen. Erfgoedvereniging Vrienden van de Amsterdamse binnenstad spande daarop een rechtzaak aan. De rechter steunde de bezwaren van de SP en VVD dat het tuinhuis in feite een overdekt zwembad is en daarom niet mag worden toegestaan.

Duijndam: "Het stadsdeel moet hiervan leren. Ze moeten niet klakkeloos achter een enkele eigenaar aanlopen, maar zich houden aan de regels die gelden voor de bescherming van het groen en moet luisteren naar wat omwonenden te zeggen hebben. Amsterdam is een drukke stad dus we moeten zuinig zijn op het groen dat we hebben."