SP en D66 op de bres voor passend onderwijs

17 januari 2014

SP en D66 op de bres voor passend onderwijs

SP-raadslid Maureen van der Pligt en D66-fractievoorzitter Jan Paternotte willen op korte termijn weten hoe passend onderwijs voor elk kind gerealiseerd gaat worden. Het overleg tussen gemeente en schoolbesturen waarin dit geregeld zou moeten worden is al wekenlang opgeschort. De partijen willen voorkomen dat kinderen en ouders de dupe worden van deze impasse.

Al op 1 februari moet het zogenaamde Breed Bestuurlijk Overleg een ondersteuningsplan af hebben. In dit plan wordt vastgelegd hoe passend onderwijs voor ieder kind gerealiseerd gaat worden. Op 15 januari werd echter duidelijk dat schoolbesturen en de gemeenten al wekenlang niet meer met elkaar praten.

Van der Pligt: “Dit is de allerkwetsbaarste groep kinderen. Het is voor deze kinderen van het grootste belang dat ze goed onderwijs en passende begeleiding krijgen. We willen zo snel mogelijk weten wat de wethouder gaat doen om dit overleg weer op gang te krijgen.”

Paternotte: “Ieder Amsterdams kind heeft recht op goed onderwijs, zeker deze kinderen. Wat ook het probleem is, het kan nooit belangrijker zijn dan het onderwijs voor deze groep kinderen. Ik reken er dus op dat het stadsbestuur snel weer met de scholen aan tafel gaat.”