SP, GroenLinks en PvdA op de bres voor schoonmakers

21 januari 2014

SP, GroenLinks en PvdA op de bres voor schoonmakers

De drie partijen in de Amsterdamse gemeenteraad hebben de handen ineen geslagen om de positie van schoonmakers in het stadhuis te verbeteren. In een gezamenlijk voorstel, stellen ze voor dat schoonmakers weer direct in dienst van de gemeente zouden moeten komen.

Enkele jaren geleden besloot het stadsbestuur de schoonmaak aan te besteden en te laten uitvoeren door een commercieel bedrijf. Beloften van lagere kosten werden niet of nauwelijks ingelost, de werkdruk van de schoonmakers ging omhoog en de arbeidsomstandigheden werden minder. Daarom forceren de drie partijen nu een trendbreuk.

Maureen van der Pligt, SP: “Wij ondersteunen de schoonmakers in hun strijd voor respect en eerlijk loon voor eerlijk werk. Door schoonmakers weer in dienst te nemen, worden ze volwaardig onderdeel van het gemeentelijk bedrijf.”

Volgens PvdA-raadslid Emre Ünver is een goed georganiseerde gemeentelijke organisatie bovendien efficiënter dan externe inhuur: “Als je een extern bedrijf inhuurt, betaalt dat bedrijf nog 21% BTW op het uurloon. Dat is onnodige geldverspilling, geld wat nu niet bij de schoonmakers terecht komt en wat we in Amsterdam wel beter kunnen besteden.”

GroenLinks-raadslid Jan Hoek: “De schoonmakers strijden momenteel voor dingen die de meesten van ons doodnormaal vinden: eerlijk loon voor eerlijk werk en genoeg tijd om je werk fatsoenlijk te kunnen doen. Ze hebben een hele inhaalslag te maken. De gemeente Amsterdam hoort het goede voorbeeld te geven. Ook als het gaat om goede arbeidsomstandigheden. Daarom is dit een uitstekend voorstel.”