Eindelijk duidelijkheid over ouderbijdrage

14 februari 2014

Eindelijk duidelijkheid over ouderbijdrage

Scholen moeten duidelijker informatie geven over de ouderbijdrage. Dit voorstel van SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt kreeg steun van de gemeenteraad. "Deze bijdrage is vrijwillig maar veel scholen vermelden dat nergens. De gemeente gaat scholen nu op een zwarte lijst zetten als ze dit, na aandringen, nog steeds niet netjes willen vermelden. Het moet voor alle ouders duidelijk worden dat de bijdrage geen drempel hoeft te zijn voor het aanmelden van je kind."

In 2010 onderzocht de SP al hoe basisscholen communiceren over de ouderbijdrage. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft het stadsbestuur er bij scholen op aangedrongen duidelijk te vermelden in de schoolgids dat de bijdrage vrijwillig is. Van der Pligt: "Maar ons onderzoek wijst uit dat er nog steeds scholen zijn die hier lak aan hebben. Ik ben blij dat de gemeente nu de duimschroeven nog iets strakker aan gaat draaien."

De SP stelde ook voor om samen met de schoolbesturen een bandbreedte te bepalen voor de hoogte van de ouderbijdrage. Van der Pligt: "Nu zijn er scholen die geen ouderbijdrage vragen én is er een school die 2200 euro vraagt. Het zou mooi zijn als de besturen samen een redelijk maximumbedrag kunnen afspreken zodat de bijdrage geen drempel opwerpt voor ouders."