Extraatje voor kinderen in armoede

7 februari 2014

Extraatje voor kinderen in armoede

De SP is blij dat de gemeente een zogenaamd Kindpakket beschikbaar stelt voor kinderen in armoede. Zo'n 6.000 kinderen tussen 11 en 13 jaar komen in aanmerking voor waardebonnen waarmee ze kunnen deelnemen aan sportactiviteiten, culturele activiteiten of kleding of een fiets kunnen kopen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Deze groep heeft echt extra ondersteuning nodig. Ik ben heel blij dat het stadsbestuur gehoor heeft gegeven aan onze oproep."

De SP is al meer dan een jaar bezig om kinderarmoede onder de aandacht van het stadsbestuur te krijgen. Toen de Kinderombudsman de aanbeveling deed aan gemeenten om een kindpakket samen te stellen heeft de SP de wethouder gevraagd deze aanbeveling over te nemen. Ivens: "Goed dat dit nu gebeurt. Wat ons betreft mag er nog wel meer geïnvesteerd worden in arme kinderen. Nu krijgen 6.000 kinderen een extraatje terwijl er ongeveer 35.000 kinderen in armoede opgroeien. Wij blijven ons inzetten om de armoede onder al deze kinderen aan te pakken. Het is belangrijk dat kinderen mee kunnen doen en niet met een achterstand beginnen omdat ze arme ouders hebben."