SP, D66, VVD vragen Stemwijzer PvdA-fout te herstellen

21 februari 2014

SP, D66, VVD vragen Stemwijzer PvdA-fout te herstellen

De Stemwijzer vermeldt ten onrechte dat de PvdA Amsterdam tegen een afname van het aantal sociale huurwoningen is. Dat stellen de Amsterdamse SP, D66 en VVD na het verschijnen van de online hulptool donderdag. De drie partijen hebben een brief aan opsteller ProDemos gestuurd in de hoop dat het misverstand kan worden verholpen.

De afgelopen jaren stemde de PvdA in met stevige verkoop van sociale huurwoningen. Ook in het verkiezingsprogramma voor de komende periode spreekt de PvdA over verkoop van sociale huurwoningen aan huurders en het 'terughoudend' omgaan met verdere verkoop, waarmee de verkoop dus niet wordt stopgezet.

Ingezonden brief

Beste mensen bij ProDemos,

Hartelijk dank voor uw inspanningen bij het tot stand komen van de Stemwijzer. Hoewel niet zaligmakend, kan de Stemwijzer veel Amsterdammers helpen bij het maken van hun keuze en bij het vergelijken van de standpunten van diverse partijen.

Voorwaarde daarvoor is wel dat partijen hun uiterste best doen om naar waarheid door te geven waar zij voor staan. Wij – SP, D66 en VVD – waren erg verbaasd om te zien dat de Amsterdamse PvdA niet vindt dat er minder sociale huurwoningen moeten komen.

Wij drieën denken fundamenteel anders over de Amsterdamse woningmarkt en steken dit niet onder stoelen of banken. Echter, de Amsterdamse PvdA heeft de afgelopen jaren ingestemd met verkoop van een fors aantal sociale huurwoningen. Ook zijn bij nieuwbouwprojecten minder dan gemiddeld in de stad sociale huurwoningen teruggekomen. Daarnaast heeft de PvdA tegen voorstellen gestemd die stelden dat er gestopt moest worden met de verkoop van sociale huurwoningen. Dat mag natuurlijk, maar we hechten wel waarde aan het eerlijke verhaal.

Daarnaast vermeldt het verkiezingsprogramma van de PvdA dat terughoudend moet worden omgegaan met de verdere verkoop van sociale huurwoningen. Wanneer wij stellen terughoudend om te gaan met het eten van ongezond voedsel, betekent dat niet dat wij helemaal geen ongezond voedsel meer eten. Ook geeft de partij enthousiast aan dat doorgegaan moet worden met de verkoop van sociale huurwoningen aan zittende huurders. Al met al kan niet gesteld worden dat de PvdA met deze plannen de claim dat er niet minder sociale huurwoningen mogen komen, kan hardmaken.

Wij gaan er uiteraard van uit dat dit op een misverstand berust en hopen dat u bereid bent om in overleg met de PvdA alsnog het correcte antwoord in te vullen. Nogmaals, we denken misschien anders over de inhoud, maar we hechten allemaal wel aan een eerlijke campagne.

Met vriendelijke groet,

Laurens Ivens, SP