Twee miljoen extra voor sociale maatregelen in Amsterdam Oost

5 februari 2014

Twee miljoen extra voor sociale maatregelen in Amsterdam Oost

Na een voorstel van de SP van vorig jaar trekt stadsdeel Oost het komend jaar twee miljoen euro extra uit voor sociale maatregelen, waaronder armoedebestrijding, schuldhulpverlening en ondersteuning van mantelzorgers.

SP-deelraadslid in Oost Geert Ritsema reageert positief op het besluit dat vanavond in de deelraad met een ruime meerderheid werd aangenomen: "Juist in tijden van crisis moet de overheid niet krampachtig de hand op de knip houden, maar - waar dat mogelijk en verantwoord is - meer investeren om zo de economie aan te jagen en hulpbehoevende mensen te ondersteunen. Er zijn heel wat mensen in ons stadsdeel die dit extra steuntje in de rug goed kunnen gebruiken."

Tijdens de begrotingsbehandeling in het voorjaar van 2013 bleek dat stadsdeel Oost veel geld over had in de zogenoemde algemene reserve, de spaarpot van het stadsdeel. De SP stelde voor dit te investeren in de buurten van Oost en niet onnodig op de bank te laten staan. Dat voorstel is nu dus - ondanks fel verzet van de VVD - door het stadsdeelbestuur en de deelraad overgenomen.

Naast sociale maatregelen trekt het stadsdeel ook bijna 1,8 miljoen uit om de openbare ruimte te verbeteren. Eén van die fysieke maatregelen is bijvoorbeeld het opknappen van de speeltoestellen in het Oosterpark. Ook over deze maatregelen is de SP positief. Wel vindt Ritsema het jammer dat de extra sociale en fysieke maatregelen niet al eerder zijn genomen: "Het stadsdeel heeft de afgelopen jaren diep en hard bezuinigd en gesneden in de begroting. Nu blijkt dat dat niet altijd nodig is geweest."