Vruchtbare bewonersavond IJburg

11 februari 2014

Vruchtbare bewonersavond IJburg

Dreigende 'asfaltering' van het Diemerpark, een politiepost die gaat sluiten ondanks toename van de criminaliteit, nauwelijks voorzieningen voor de opgroeiende jeugd en leegstand van woningen. Genoeg zaken die de IJburgers bezighielden op een bewonersavond georganiseerd door de SP. Onder voorzitterschap van Tweede Kamerlid Sadet Karabulut en ingeleid door de lijsttrekker in Oost, Tiers Bakker, werden belangrijke thema's besproken.

Sadet Karabulut met Robert Borghuis

Sadet Karabulut en Robert Borghuis, initiatiefnemer van 'Boerderij op IJburg'

Bij een bewonersraadpleging was 58 procent tegen het aanleggen van 42 parkeerplaatsen in het Diemerpark. Desondanks heeft het dagelijks bestuur in Oost (PvdA/D66/GroenLinks) dit doorgedrukt. Erger nog: de bouw van meer parkeerplaatsen wordt onderzocht, evenals het aanleggen van een doorgaande autoroute door het park. De bewoners maken zich verder zorgen over de veiligheid en de jeugdproblematiek. Bakker bepleitte de politiepost niet te sluiten, maar deze juist 24 uur per dag open te houden. Verder is de SP voor het creëren van buurthuizen en sportfaciliteiten voor de jeugd. Een Johan Cruijffcourt is gelukkig al toegezegd. Verder vindt Bakker de leegstand op IJburg onacceptabel: "Corporaties proberen huizen te verkopen en willen hiervoor de hoofdprijs. Huizen moeten na half jaar leegstand terug de sociale verhuur in."

Behalve alle zorgen blijft er ruimte voor positieve initiatieven. IJburger Robert Borghuis vertelde over zijn plan 'Boerderij op IJburg'. Een maatschappelijke en sociale onderneming, gericht op natuur en milieu. Het initiatief loopt vooralsnog aan tegen de hoge grondprijs, maar Bakker beloofde zich in de deelraad hard te maken voor het idee. De SP Oost overweegt vaker dergelijke bewonersavonden te houden. Op basis van deze avond wordt gewerkt aan een verkiezingskrant voor IJburg.