Buurtveiligheidsaanpak Van Deysselbuurt hard nodig

16 maart 2014

Buurtveiligheidsaanpak Van Deysselbuurt hard nodig

SP-leider Laurens Ivens bepleit een nieuwe aanpak voor buurten met problemen als overlast en intimidatie. Deze buurtveiligheidsaanpak moet als proef starten in de Lodewijk van Deysselbuurt in Nieuw-West. "We spreken bewoners die zich in de steek gelaten voelen door de politiek, terwijl de overlast alleen maar toeneemt. Als je meldingen uit deze wijk met voorrang behandelt - of het nu om overlast, onveiligheid of overtredingen gaat - wordt de buurt er beter van en voelen deze mensen zich eindelijk gehoord."

In de afgelopen maanden zijn SP-ers regelmatig naar de Lodewijk van Deysselbuurt gegaan om van buurtbewoners te horen wat er volgens hen mis is. De lijst is haast eindeloos: Thuisprostitutie, burenoverlast, vernieling, illegale verhuur, intimidatie, straatvuil, maar ook ernstige armoede. Ivens: "Veel bewoners zijn afgestompt en melden niks meer, omdat er met meldingen nauwelijks wat gedaan wordt. Deze buurtveiligheidsaanpak moet hier verandering in brengen."

Bij deze aanpak moeten veel partijen met elkaar samenwerken en afspreken dat zij meldingen uit deze buurt met voorrang behandelen. De gemeente, corporaties, politie, Bureau Zoeklicht, de Kamer van Koophandel en Beter Buren zijn slechts enkele van de instanties die betrokken zouden moeten worden. Ivens: "Bewoners moeten er op kunnen vertrouwen dat zij constant op de overheid en belangrijke partijen kunnen rekenen. Die moeten daarom goed bereikbaar zijn en meteen reageren. Elke Amsterdammer verdient een veilige leefomgeving en deze aanpak kan daar bij helpen."