Geef straatartiesten hun plek terug

13 maart 2014

Geef straatartiesten hun plek terug

Straatartiesten gaan meer ruimte in Amsterdam krijgen, na aandringen van SP-fractievoorzitter Laurens Ivens. "Straatartiesten zorgen voor een levendige stad: de artiesten vertonen hun kunsten en de bezoekers kunnen hiervan genieten. Zorg dan ook dat deze artiesten meerdere shows op een dag mogen verzorgen en daarbij attributen als vuurtoortsen en botte jongleermessen kunnen gebruiken. Op die manier kunnen straatartiersten op meerdere manieren hun kunsten vertonen en zijn er niet alleen maar levende standbeelden in de stad." Burgemeester Van der Laan beloofde zich ervoor in te zetten dat de straatartiesten deze rechten zullen krijgen.

Door problemen met versterkte muziek bij straatmuzikanten zijn vorig jaar de regels voor zowel straatmuzikanten als -artiesten veranderd. Zonder dat dit de bedoeling was zijn straatartiesten toen de rechten voor meerdere shows en het hanteren van enkele showattributen kwijtgeraakt. Ivens: "Straatmuzikanten die versterkte muziek gebruikten veroorzaakten veel overlast. Terecht dat dit nu verboden wordt. En de straatartiesten die geen overlast veroorzaakten, krijgen nu hun rechten terug en de ruimte om veel Amsterdammers en bezoekers te vermaken."