Huurders in actie voor betaalbare huur

12 maart 2014

Huurders in actie voor betaalbare huur

Een grote groep huurders voerde vanmiddag actie voor betaalbaar wonen en tegen de afbraak van de sociale huur. De SP nam deel aan de huurderskaravaan naar de Stopera. Naast SP-Kamerlid Paulus Jansen was ook SP-lijsttrekker Laurens Ivens aanwezig. Ivens: “Door slecht beleid uit Den Haag en door ons stadsbestuur van PvdA, VVD en GroenLinks wordt wonen in Amsterdam voor veel mensen onbetaalbaar. Alleen voor mensen met heel veel geduld of een dikke portemonnee is nog plek in Amsterdam. Voor de woonprijzen moet niet leidend zijn wat de gek er voor over heeft, maar wat de Amsterdammer kan betalen. In plaats van sloop, verkoop en huurexplosie zijn er dus fors meer betaalbare woningen nodig!”

De huurderskaravaan begon in de namiddag bij corporatie Stadgenoot in de Sarphatistraat. Daar overhandigden de samenwerkende bewonersverenigingen een tiental huurderseisen aan de Amsterdamse woningcorporaties. Zo werd bijvoorbeeld opgeroepen te stoppen met het verkopen van sociale huurwoningen en juist werk te maken van onderhoud.

Vanaf de Sarphatistraat ging de huurderskaravaan op weg naar de Stopera. Daar werden dezelfde huurderseisen ook aan de politieke partijen van Amsterdam aangeboden. De SP onderschrijft de eisen van harte. Ivens: “Het is de hoogste tijd dat de Amsterdammers weer centraal komen te staan. Door het huidige woonbeleid moeten jaarlijks zo’n 2500 gezinnen de stad verlaten omdat het hier te duur wordt. Wij willen juist dat het aantal sociale huurwoningen in stand blijft en dat er gebouwd wordt om de tekorten aan woningen weg te werken. Het is goed om te zien dat deze huurders nu in actie komen. Het is een geweldige steun in onze strijd voor een sociaal Amsterdam!”

De tien huureisen zijn:

• Stop de huurexplosie
  • Stop de verkoop van sociale huurwoningen
  • Stop gedwongen verhuizingen
  • Kortere wachtlijsten voor huurders
  • Niet slopen, maar bouwen
  • Woningbehoud door goed onderhoud
  • Maak huurwoningen van lege kantoren
  • Behoud kleine woningen
  • Corporaties weer in handen van huurders \
  • Arm en rijk in iedere wijk.
SP Kamerlid Paulus Jansen (links) en SP-lijsttrekker Laurens Ivens (midden)