SP: Paarse Krokodil-brigade voor ondernemers (Update)

17 december 2015

SP: Paarse Krokodil-brigade voor ondernemers (Update)

(Oorspronkelijk bericht van 4 maart 2014) De SP wil de gemeentelijke bureaucratie waar ondernemers mee te maken krijgen, aanpakken met een Paarse Krokodil-brigade. Dit voorstel doet kandidaat-gemeenteraadslid Daniël Peters. “Amsterdamse ondernemers zouden roulerend zitting in de brigade moeten nemen. Deze mensen weten waar de gemeentelijke organisatie overbodige regels heeft en waar ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Zij weten waar voor ondernemers de 'paarse krokodillen' schuilen in de gemeentelijke organisatie en zij kunnen ook het best aangeven wat er anders moet”, aldus Peters.

Ondernemers geven al lange tijd aan gehinderd te worden door gemeentelijke bureaucratie. Volgens Peters is het niet zinnig om vanuit het stadhuis de oplossingen te gaan verzinnen. “Ondernemers weten op welke vergunningen ze veel te lang moeten wachten, welke regels de plank misslaan en welke ambtenaren elkaar tegenspreken. In de Paarse Krokodil-brigade brengen we deze kennis bij elkaar en hiermee kan de gemeente dan eindelijk echt deze bureaucratie gaan bestrijden.”

UPDATE 17-12-2015
De Amsterdamse gemeenteraad heeft ingestemd met het oprichten van de Paarse Krokodil-brigade, tegen overbodige regels voor kleine ondernemers. SP-raadslid Tiers Bakker: "Het kleine ondernemers zijn de ruggengraat van onze economie. Zij moeten ruimte krijgen om te ondernemen, zonder dat zij onnodig in de weg worden gelopen door de gemeente. Dankzij de Paarse Krokodil-brigade geven we ze die ruimte."