Steun voor P+R Lelylaan

3 maart 2014

Steun voor P+R Lelylaan

De deelraad Nieuw-West steunt het idee van de SP om te komen tot een P+R in de buurt van station Lelylaan. SP-fractievoorzitter in Nieuw-West Erik Bobeldijk: "Deze P+R kan automobilisten verleiden om over te stappen op het openbaar vervoer, en bovendien voorkomen dat zij hun auto in de omliggende wijken parkeren. Goed voor automobilist, openbaar vervoer en buurtbewoner dus."

In veel buurten van Nieuw-West ervaren de bewoners parkeerproblemen.Nu de P+R bij het World Fashion Centre sluit dreigen de problemen toe te nemen. We moeten voorkomen dat omwonenden overlast krijgen, daarom stellen we voor dat er een goede P+R voorziening komt nabij station Lelylaan. Dat station is een knooppunt van openbaar vervoer, dat zich bij uitstek leent voor een ruime P+R voorziening. Vanuit station Lelylaan zijn er treinverbindingen met Schiphol en Amsterdam Centraal en tramverbindingen naar het centrum van de stad en een metroverbinding naar de Zuidas.

Vrijwel de gehele deelraad van Nieuw-West steunde het voorstel van de SP. Alleen GroenLinks stemde tegen. Het stadsdeel gaat nu bij de gemeente aandringen op het realiseren van deze P+R. SP-raadslid Remine Alberts is hier verheugd over: "In plaats van dure prestigieuze parkeergarages in het centrum zien wij liever een impuls bij P+R. Wij zouden graag een veel ambitieuzer P+R plan van de gemeente willen zien, waardoor iedereen die Amsterdam komt bezoeken hiervan gebruik kan maken. Goede P+R zorgt voor een bereikbare, rustige, veilige en schone stad." In haar verkiezingsprogramma schrapt de SP de plannen voor parkeergarages in het centrum waardoor er 90 miljoen euro extra is om te investeren in P+R.