Bespaar op kosten gemeenteraad

2 april 2014

Bespaar op kosten gemeenteraad

De SP stelt voor om de komende raadsperiode 1,7 miljoen euro te besparen op de kosten van de gemeenteraad. Dat kan door de huidige raadsvergoeding te versoberen en het mes te zetten in de verscheidene declaratiepotjes. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “De stad moet zorgvuldig omgaan met het geld van de belastingbetaler. De huidige vergoedingen zijn wel heel riant, volgens ons mag dat flink minder. Dat geld kan ten goede komen aan de Amsterdammers.”

Een gemeenteraadslid kost de stad jaarlijks zo’n 70.000 euro. Een raadslid krijgt een ‘salaris’ van ruim 2200 euro per maand. Daarnaast is  er ook een vaste onkostenvergoeding van ruim 500 euro per maand. Daarbovenop hebben de raadsleden de mogelijkheid om cursussen en congreskaartjes te declareren en kunnen ze 1000 euro besteden voor de aanschaf van een computer. In totaal kosten de gemeenteraadsleden de stad per vier jaar bijna 12,6 miljoen euro.

Volgens de SP kan door versobering en versimpeling van het vergoedingenstelsel flink wat geld worden bespaard. Ivens: “Natuurlijk kost democratie geld, maar doe het wel sober, zeker in deze tijd. Het ‘salaris’ van een raadslid mag officieel met 20% worden verlaagd. Dan hou je alsnog heel veel geld over voor wat eigenlijk een bijbaan is. Daarnaast kunnen we al die extra declaratiepotjes afschaffen, raadsleden krijgen immers al een flinke onkostenvergoeding per maand. Het bespaarde geld kunnen we vervolgens gebruiken op al die plekken in de stad waar het veel harder nodig is.”