Erik Bobeldijk: "Het stadsdeel moet weten wat leeft onder de mensen"

8 april 2014

Erik Bobeldijk: "Het stadsdeel moet weten wat leeft onder de mensen"

Maandag 7 april is Erik Bobeldijk benoemd als dagelijks bestuurder in stadsdeel Nieuw-West. Erik was de afgelopen vier jaar al deelraadslid voor de SP in het stadsdeel. Hij is getrouwd met Frits en is vader van twee kinderen, Yente en Amos.

Gefeliciteerd, stadsdeelbestuurder in Nieuw-West! Kan je vertellen wat dat precies inhoudt?
Als stadsdeelbestuurder ben je samen met de andere bestuurders (politiek) verantwoordelijk voor de uitvoering van alle taken van het stadsdeel, zoals het zorgen dat de buurten schoon, heel en veilig zijn. Samen met de andere bestuurders mag ik beleid en plannen voor de komende jaren ontwikkelen. Als de meerderheid van de politici in het stadsdeel voor is, ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van deze plannen. De raad heeft de taak om bestuurders op dit punt te controleren. Kortom een heel eervolle en zeker ook verantwoordelijke taak.

Waarom gaat de SP in Nieuw-West meebesturen?
Veel mensen hebben bij de afgelopen verkiezingen op de SP gestemd, zo ook in Amsterdam Nieuw-West. De SP is daardoor de derde partij geworden qua grootte en naast D66 een van de winnaars van de verkiezing. Als zoveel mensen vertrouwen in de SP uitspreken en het idee hebben, dat wij de ideeën hebben die het beste zijn voor het stadsdeel, dan zijn we aan onze stemmers verschuldigd om dit te vertalen in een socialer beleid in Amsterdam Nieuw-West. Dit bereik je vaak het best door ook bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen voor dit beleid. Veel bewoners verwachten dat ook, bij zo'n mooie verkiezingsuitslag.

De SP zat in de oppositie, maar nu niet meer. Gaat er veel veranderen?
Ja en nee. Okay, dit klinkt wel als een erg politiek antwoord, maar ik kan het toelichten. Ja, omdat er iets zal moeten veranderen, als we als SP gaan meebesturen. Anders hoeven we niet mee te doen. In Nieuw-West werden door het vorige bestuur, binnen de ruimte die men had, best al redelijk sociale keuzes gemaakt, maar de bewoners werden veel te laat en te weinig betrokken en de keuzes kunnen socialer. Ook was men te weinig op de hoogte van wat er leefde onder de mensen. Wij willen dat veranderen. Maar wat niet verandert is dat wij natuurlijk wel gewoon de SP blijven en dus de buurt in blijven gaan om van bewoners te horen wat speelt. Als zaken niet goed gaan, dan blijven we bewoners steunen bij hun eisen, bijvoorbeeld voor een goed onderhouden en betaalbare woning en voor een schone en veilige buurt.

Wat is je belangrijkste doel als stadsdeelbestuurder? Hoe ga je dat doen?
Ik wil dat bewoners en ondernemers uit de buurten meer en eerder worden betrokken bij de plannen die het stadsdeel maakt voor hun buurt, zoals bestemmingsplannen. Ook willen we er voor zorgen dat mensen eerder worden geholpen als zij in financiële problemen komen. We gaan dit onder andere doen door mensen die dat nodig hebben, hulp te bieden bij hun huishoudboekje. Daarnaast willen we mensen die in de schulden zijn gekomen eerder ondersteunen. Hoe later duidelijk wordt dat mensen schulden hebben, die ze zelf niet kunnen oplossen, hoe groter de schuld. Dit is niet zo eenvoudig als het klinkt, maar wel een enorm belangrijk punt. Mijn handen jeuken nu al om van deze uitdaging een succes te maken.