Laat woonruimte niet onbenut

27 mei 2014

Laat woonruimte niet onbenut

De SP wil dat woonruimte in de stad zoveel mogelijk wordt gebruikt. Onlangs werd bekend dat zo’n 20.000 woningen leegstaan. SP-raadslid Erik Flentge: “Dat is onbegrijpelijk. Er is een wachtlijst van elf jaar voor een sociale huurwoning. En voor mensen die iets meer verdienen is er geen middeldure huurwoning te vinden. Leegstand is ook slecht voor een buurt. Het stadsbestuur moet aan de slag. Deze leegstaande huizen moeten snel weer bewoond worden."

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) staan in totaal zo’n 20.000 woningen langer dan een half jaar leeg, waarvan ruim 13.000 langer dan anderhalf jaar. 13.000 woningen is 3,2% van het totale aantal woningen in Amsterdam.

De SP wil opheldering van het bestuur over deze cijfers. Flentge: “Volgens het CBS is het merendeel van de leegstaande woningen een huurwoning. Het heeft dus niet te maken met het probleem dat mensen hun huis niet verkocht krijgen. Ik wil weten waarom het zo lang duurt dat deze huizen weer een huurder hebben. Met corporaties heeft de gemeente immers afspraken gemaakt hierover. Particuliere eigenaren kunnen aangeschreven worden. Wat mij betreft gaat de gemeente volop aan de bak om de leegstand terug te dringen zodat meer mensen snel een huis vinden.”