Stop trucs voor hoge vergadervergoeding stadsdelen

2 mei 2014

Stop trucs voor hoge vergadervergoeding stadsdelen

De SP wil dat het stadsbestuur een einde maakt aan de trucs om vergadervergoedingen in de stadsdelen op te krikken. Tot verbazing van de SP worden in verscheidene stadsdelen de vergaderavonden in twee delen geknipt waardoor de politici een dubbele vergadervergoeding opstrijken. SP-raadslid Daniel Peters: “Door dit trucje slepen ze 750 euro per avond binnen. Wij vinden dat onredelijk.”

Sinds de verkiezingen van maart heeft Amsterdam een nieuw bestuurlijk stelsel. De deelraden zijn verdwenen, in plaats daarvan zijn bestuurscommissies geïnstalleerd. Daarmee is ook het vergoedingensysteem veranderd. In plaats van de vaste vergoedingen die deelraadsleden kregen, is er nu een systeem met vergoedingen per vergadering. Voor een voorbereidende vergadering staat een vergoeding van 250 euro, voor een besluitvormende vergadering staat een vergoeding van 500 euro. In de stadsdelen Centrum, Oost, West en Zuidoost wordt twee avonden per maand vergaderd, maar de vergaderingen worden opgeknipt in een voorbereidend en een besluitvormend deel, die beide worden vergoed aan de raadsleden.

Op 23 januari antwoordde wethouder Van Es op vragen van de SP over deze mogelijkheid nog dat zij ervan uitging dat voor vergaderingen die op één dagdeel plaatsvinden, maar één vergoeding wordt uitgekeerd. “Een dubbele vergoeding lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Redelijkheid en billijkheid staan voorop”, aldus de wethouder. Peters: “Dat is blijkbaar niet het geval. Daarom moet ze er, wat de SP betreft, nu voor zorgen dat een dubbele vergoeding voor één avond onmogelijk wordt. Als ik een middagpauze houd tijdens mijn dag werken als leraar en de dag zo in tweeën knip, krijg ik ook niet opeens twee keer een dagsalaris uitbetaald. Bestuurscommissieleden worden betaald uit gemeenschapsgeld, ze zijn het de gemeenschap verplicht om daar netjes en redelijk mee om te springen.”