Laat mensen in hun huis wonen (update)

19 juni 2014

Laat mensen in hun huis wonen (update)

(oorspronkelijk bericht 18 juni 2014) Volgens de SP Amsterdam is grootschalige huisuitzetting onder het mom van renovatie door woningcorporatie Ymere onnodig. SP-raadslid Erik Flentge: “Een corporatie laat het onderhoud jaren versloffen en zegt dan dat mensen voor onderhoud hun woning uitmoeten en niet meer terug kunnen komen. Dat kan wat ons betreft niet. Renovatie – een wettelijke taak – kan nooit een excuus voor een corporatie zijn om geld binnen te harken door sociale huurwoningen in de verkoop te zetten.”

Ymere wil de komende 5 jaar 180 sociale huurwoningen in het centrum opknappen en daarna ofwel te verkopen ofwel in de vrije sector te verhuren. De corporatie is zelfs bereid om naar de rechter te gaan om huurders uit hun woning te laten zetten. “Op die manier worden huurders de dupe van achterstallig onderhoud door de corporaties. Die renovaties zijn broodnodig, maar daarna zouden huurders de kans moeten krijgen om terug te keren.”

Het geld dat Ymere binnenhaalt door verkoop of duurdere verhuur van de 180 woningen zegt Ymere te willen gebruiken voor het opknappen van 90 (andere) sociale huurwoningen in het centrum. Laatstgenoemde woningen blijven na renovatie wel verhuurd worden als sociale huurwoning. Flentge: “Uit de gesprekken die wij met de bewoners hadden bleek dat sommigen best wat meer huur willen betalen voor een opgeknapt huis, zolang het voor hen betaalbaar blijft. Hun allerbelangrijkste wens is dat ze in hun eigen buurt kunnen blijven wonen. Dat lijkt me een hele terecht wens. In plaats van naar de rechter te gaan, zou Ymere de buurt in moeten gaan om met de huidige huurders samen te kijken wat voor hen een betaalbare huur is.”

Update 19 juni 2014

Een groep SP’ers ging deze ochtend in Centrum deur aan deur langs bij huidige huurders om in gesprek te gaan over hun situatie. Onder meer Tweede Kamerlid Sadet Karabulut, SP-raadslid Erik Flentge en fractievoorzitter van de SP in Centrum Nelly Duijndam waren daarbij aanwezig. De SP is een enquête gestart onder de bewoners en zal binnenkort de resultaten presenteren.