Onderzoek nut straatcoach

29 juni 2014

Onderzoek nut straatcoach

De SP wil dat onderzocht wordt of de gemeente nog wel straatcoaches moet inhuren. Afgelopen week debatteerde de Tweede Kamer over straatcoaches en gaf een Kamermeerderheid minister Opstelten de opdracht om de inzet van straatcoaches af te raden. SP-raadslid Peter Kwint: “Hoewel over het geheel gezien Amsterdam een relatief veilige stad is, kennen we nog steeds buurten waar het minder goed gaat. Dan is het juist belangrijk dat in die buurten het veiligheidsbudget zo goed mogelijk wordtbesteed. En de terechte vraag is of straatcoaches zinvol zijn.”

Kwint vindt het begrijpelijk dat sommige stadsdelen kiezen voor de inzet van straatcoaches: “Een stadsdeel heeft weinig te zeggen over politie-inzet. Dus dan is het logisch dat je op zoek gaat naar andere manieren om de veiligheid te verbeteren. Maar je moet je af durven vragen of dat altijd een straatcoach is. De inzet van straatcoaches is in het verleden in Slotervaart effectief gebleken. Daar halveerde het aantal overlastgevende jongerengroepen na een jaar. Maar als de aanpak niet aanslaat in andere buurten, dan moet je daarover durven discussiëren. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de buurtveiligheid erop vooruit gaat.”

Daarom dringt de SP aan op een gedegen onderzoek waarin wordt gekeken of straatcoaches nut hebben. Kwint: “Ik wil weten wat het verschil is tussen buurten waar wel en waar geen straatcoaches worden ingezet. Daarnaast wil ik ook weten hoeveel politieagenten kunnen worden ingehuurd voor hetzelfde geld, want eerder bleek dat een politieagent nauwelijks duurder is een straatcoach. Ik wil in ieder geval voorkomen dat geld verkeerd wordt besteed.”