Ban misstanden taximarkt uit

1 juli 2014

Ban misstanden taximarkt uit

De SP wil opheldering van het stadsbestuur over de misstanden op de taximarkt, die bij een recente controle aan het licht kwamen. SP-raadslid Tiers Bakker: "Goed taxivervoer is belangrijk als aanvulling op het openbaar vervoer zodat Amsterdammers mobiel blijven. Een taxirit is vaak een eerste contact van bezoekers met de stad en daarom een belangrijk visitekaartje voor Amsterdam. De misstanden op de taximarkt moeten daarom worden uitgebannen."

Vandaag meldde De Telegraaf dat één op de drie taxi’s in de fout ging bij een controle afgelopen weekend. Dat zou blijken uit ritjes met zogenoemde mystery guests. Controleurs deden zich voor als klant en constateerden dat taxichauffeurs vaak niet volgens de regels werken. Zo zouden er ritten worden geweigerd, blijft de meter uit, worden er gebrekkige bonnetjes geschreven, is er geen wisselgeld en zijn chauffeurs tijdens het rijden met hun mobiele telefoon bezig.

Bakker noemt de bovengenoemde uitkomsten ernstig en heeft schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur: “Ik wil weten of de gemeente vindt dat ze genoeg middelen in huis heeft om de misstanden aan te pakken. Ook wil ik weten of het aantal taxichauffeurs niet veel te hoog is. Die signalen krijgen wij namelijk wel uit de stad. Het hoge aantal overtredingen maakt duidelijk dat er in ieder geval nog een hoop te doen is om de misstanden op de taximarkt uit te bannen.”