Maak van Cruquiusgebied een gemengde buurt

22 september 2014

Maak van Cruquiusgebied een gemengde buurt

De SP wil dat de nieuwbouwbuurt in het Cruquiusgebied een gemengde buurt wordt. Daarom stelt de SP voor om van minstens 30% van de huizen een sociale huurwoning te maken. Op dinsdag 23 september stemt de bestuurscommissie van Amsterdam-Oost over het voorstel. SP-fractievoorzitter in Oost Geert Ritsema : "Op deze manier maken we van het Cruquiusgebied een gemengde buurt. Bovendien is er een lange wachtlijst voor sociale huurwoningen, door nieuw te bouwen pakken we het tekort aan betaalbare huurwoningen aan."

Op dit moment is het Cruquiusgebied in het Oostelijk Havengebied een bedrijventerrein. Maar momenteel zijn er plannen in de maak om er zo’n 580 huizen te bouwen. Ritsema: "Dat is mooi, want aan huizen is veel behoefte, en door het zo binnen de stadsgrenzen te doen sparen we het groen."

Maar de SP wil het wel meteen goed doen. Ritsema: "Het Cruquiusgebied mag geen eilandje worden van dure woningen. Ons ideaal is een ongedeelde stad met gemengde buurten. Dat zijn buurten waar zowel koophuizen, middeldure- en sociale huurwoningen staan. Juist nu de plannen voor de buurt in de maak zijn is het een goed moment om hier over na te denken."  Op 23 september discussieert stadsdeel Oost over de plannen voor het Cruquiusgebied. Dan wordt ook het voorstel van de SP voor een gemengd Crucquisgbied in stemming gebracht.